Moderna Försäkringars senaste digitala bilförsäkring nominerad till hållbarhetspris

Moderna Försäkringar, med bilförsäkringen Moderna Smart Flex, har tagit sig till final på IDGs CIO Awards 2017 inom kategorin Årets Hållbara Projekt.

Det är 14e året i rad som IDG uppmärksammar banbrytande IT-projekt på CIO Awards. De fem projekten som går till final i kategorin hållbarhet har valts utifrån kriterierna omfattning, komplexitet, innovationshöjd, värdeskapande och hållbarhetsnytta.

– Moderna Smart Flex bygger på att man ska kunna kontrollera sin försäkringskostnad genom att köra mindre och köra bra. Traditionella parametrar så som ålder och hur länge man har haft körkort räknas inte in i den slutliga försäkringskostnaden. På så vis är vår produkt helt unik, den enda i världen där man endast betalar för hur miljövänligt man kör, säger Patrik Lundholm, ansvarig för webb och digital transformation på Moderna Försäkringar.

Moderna Smart Flex använder sig av banbrytande teknik framtagen av företaget Greater Than. En OBD-läsare från Greater Than mäter körstilen och genom machine learning översätts informationen till en unik försäkringskostnad, som visas i realtid i en tillhörande app.

– Vi är väldigt glada att vår senaste digitala försäkring uppmärksammas som en av fem finalister för detta prestigefyllda pris. Förhoppningsvis banar vi vägen fler hållbara försäkringsprodukter på den svenska marknaden, avslutar Patrik Lundholm.

Finalisterna kommer att utvärderas av en oberoende jury och vinnarna kommer att presenteras under CIO Awards-galan den 18 december på Berns i Stockholm