Möt Nicklas Larsen, Moderna Försäkringars nya vd

Nicklas Larsen är ny VD för Moderna Försäkringar i Sverige sedan den 1 februari. Han kommer närmast från en befattning som affärsområdeschef för Företag och Industri för Codan i Danmark och har tidigare haft ett antal befattningar inom Tryg Erhverv.

– Jag är glad och stolt av att tillträda som VD för Moderna Försäkringar. Jag har spenderat den första tiden med att lära känna organisationen och det har gått bra även om omständigheterna minst sagt varit speciella. Jag har fått ett varmt välkomnande och jag är imponerad av den företagskultur som jag möter. Den genomsyras av en vilja att utmana och göra saker bättre tillsammans och bekräftar min bild av Moderna från innan jag började som en utmanare på svenska försäkringsmarknaden, både för privat och företagskunder.

Nicklas kommer arbeta med ett fokus på lönsamhet samtidigt som Moderna försäkringar konstant ska utvecklas och växa. Ett modernt försäkringsbolag behöver ha genomtänkta och enkla produkter och processer, med stöd av automatisering och digitalisering. Utöver att vi ska vara duktiga på att hjälpa våra kunder och göra deras liv enklare så ska vi också vara enkla att arbeta tillsammans med för våra förmedlare och samarbetspartners.

- Moderna Försäkringar har sju kontor runt om i hela landet där engagerade medarbetare varje dag hjälper kunder och samarbetspartners. Det är inspirerande att se engagemanget som lyser starkt hos alla som jag träffar i hela organisationen, fortsätter Nicklas.

Moderna Försäkringar är en del av Tryg Forsikring A/S som är marknadsledande i Danmark. Nicklas har varit anställd inom Tryg och ser flera fördelar i att vara del av en större koncern. Moderna Försäkringar har lanserat Sveriges första försäkring för förlossningsskador, arbetar strategiskt för att erbjuda digitala lösningar och alltid ligga i framkant.

- Med Nicklas får Moderna försäkringar en erfaren person med stor kompetens inom försäkringar, som kommer att vara helt fokuserad på att säkerställa en hälsosam utveckling av lönsamheten för den svenska delen av verksamheten. Detta gäller både Privat och, i synnerhet, Industri och Företag, säger Lars Bonde, koncerndirektör i Tryg.

Nicklas kommer att pendla mellan Stockholm och Malmö vilket ger honom en närhet till Moderna försäkringars två största kontor.

Moderna är en utmanare på den svenska marknaden och samtidigt en del av en av Nordens störtsa försäkringskoncerner och det är en stor styrka både finansiellt och kunskapsmässigt.

- Jag är övertygad om att vi i Moderna har mycket att bidra till våra kollegor i Norden, och även lära oss av dem – jag ser många möjligheter genom att vi är en del av en större koncern, avslutar Nicklas Larsen.

Vem är Nicklas privat – korta fakta:
47 år och utbildad civilingenjör och civilekonom
Gift och har tre barn på 9, 12 och 14 år
Bor i Malmö
Fritidsaktiviteter: Löpträning, tennis, golf och tid med familj och vänner.