Om du blir sjuk eller skadar dig
Skulle du bli sjuk eller skada dig under resan så ska du ringa Falck Global Assistance på tel +46 40 694 48 98 eller + 46 8 587 717 17. De hjälper dig vidare.
Anlita en läkare första dagen du blir sjuk eller skadar dig. Be läkaren om ett skriftligt läkarintyg med diagnos, läkarens ordination och uppskattat antal sjukdagar.
Corona - så gäller din försäkring
Här hittar du svar på frågor om resor och Corona.
Om du blir bestulen
- Skulle du bli bestulen eller överfallen ska du alltid anmäla händelsen till den lokala polisen och begära att få en kopia på anmälan. Oavsett om polisen griper någon för brottet så behöver vi en polisanmälan för att kunna ersätta dig.
- Spärra kort och mobiltelefoner omedelbart. Är ni flera i sällskapet kan det vara bra att spara varandras uppgifter i mobilen så det går fort att spärra kort och eventuella mobiltelefoner.
Om resan blir längre än planerat
Har du redan åkt iväg och upptäckt att resan kommer att bli längre än reseskyddet i din försäkring? Inga problem – du behöver bara förlänga reseskyddet innan ditt befintliga går ut. Du kan förlänga ditt reseskydd i upp till ett år och för att förlängningen ska gälla behöver du betala för försäkringen direkt. Då förlängs ditt reseskydd innan ditt vanliga skydd upphör. Ring oss på + 46 10 219 10 80 så guidar vi dig.
Övrigt att tänka på om du råkar ut för något på resan
- Spara kvitton i original på de utlägg du vill ha ersättning för som till exempel läkarkostnader, mediciner och transporter.
- Spara alltid skadad utrustning för att kunna visa upp vid skadeanmälan till oss.
- Läkarintyg ska alltid bifogas i original.
- Om bagaget försenats så ska du anmäla det till flygbolaget och be att få en PIR-rapport.
- Kontrollera även om du har försäkringar i andra försäkringsbolag som kan gälla vid olika typer av skador (till exempel avbeställningsskydd). Har du inget avbeställningsskydd kan du uppgradera din försäkring med vår Utökad reseförsäkring.